Adgangen til å benytte bedriftsinterne aldersgrenser på 70 år oppheves

Stortinget vedtok den 20. mai 2025 å oppheve adgangen til å benytte bedriftsinterne aldersgrenser på 70 år. Endringen har virkning fra 1. januar 2026, og medfører at en rekke virksomheter må endre sin praksis over nyttår.

Arbeidsmiljølovens regler

Det følger av arbeidsmiljøloven § 15-13 a første ledd at den alminnelige aldersgrensen i arbeidsforhold er 72 år. Regelen innebærer at arbeidsgiver har rett til å ensidig avslutte arbeidsforholdet når arbeidstakeren fyller 72 år. Ved oppnådd aldersgrense vil arbeidsgiver kunne avslutte arbeidsforholdet uten å måtte angi noen nærmere begrunnelse for beslutningen. Dette står i kontrast til reglene som gjelder før oppnådd aldersgrense, der arbeidsgivers oppsigelse av arbeidstakeren krever såkalt «saklig grunn» etter arbeidsmiljøloven § 15-7.

Til nå har arbeidsmiljøloven § 15-13 a åpnet opp for at arbeidsgiver kan fastsette en lavere aldersgrense enn 72 år, men ikke under 70 år, dersom følgende vilkår er oppfylt:

  • Aldersgrensen gjøres kjent for arbeidstakerne,
  • Aldersgrensen praktiseres konsekvens av arbeidsgiver, og
  • Arbeidstaker har rett til en tilfredsstillende tjenestepensjonsordning.

Aldersgrenser fastsatt etter denne regelen omtales gjerne som «bedriftsinterne aldersgrenser», og det er denne muligheten som oppheves fra og med 1. januar 2026.

Etter lovendringen vil arbeidsgiver bare kunne fastsette en aldersgrense under 72 år dersom det er nødvendig av hensyn til arbeidstakernes helse og/eller sikkerhet. Adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser fjernes i sin helhet.

Hva betyr endringen?

Endringen innebærer at arbeidstakere som i dag er underlagt en bedriftsintern aldersgrense på 70 år, og som fyller 70 år 1. januar 2026 eller senere, får sin aldersgrense økt fra 70 til 72 år. Unntak gjelder kun dersom aldersgrensen er fastsatt i en tariffavtale som er inngått før lovendringen trer i kraft. For disse utsettes opphevelsen til tariffavtalen utløper, likevel ikke i mer enn tre år.

Virksomheter som i dag opererer med en bedriftsintern aldersgrense på 70 år, må altså endre sin praksis før 1. januar 2026.

Vi gjør i den forbindelse oppmerksom på at det for aldersgrensen på 72 år ikke er noe krav til konsekvent håndheving, slik som for den tidligere bedriftsinterne aldersgrensen på 70 år. Det betyr at arbeidsgiver kan velge å la enkelte arbeidstakere fortsette også etter fylte 72 år, selv om andre ansatte har blitt pålagt å fratre ved oppnådd aldersgrense.

Hva bør arbeidsgiver foreta seg fremover?

Arbeidsgiver bør starte med å undersøke eventuelle tariffavtaler virksomheten er bundet av. Dette for å avklare hvorvidt avtalene inneholder regler om bedriftsinterne aldersgrenser, som beskrevet ovenfor. Dersom dette er tilfelle, vil de lavere aldersgrensene lovlig kunne gjelde frem til tariffavtalens utløp, maksimalt frem til 1. januar 2029.

Dersom virksomheten påvirkes av endringen fra nyttår, bør arbeidsgiver sørge for å orientere ansatte om dette i god tid. I tillegg bør det vurderes hvorvidt det er behov for å oppdatere interne arbeidsavtalemaler, personalhåndbøker og/eller rutiner i tråd med de nye reglene. Ønsker bedriften å justere øvre alder for forsikringsdekninger, anbefales det å ta kontakt med leverandør og/eller megler.